WYKAZ PROCEDUR OBOWIĄZUJĄCYCH W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 41 IM. JANA MATEJKI W CZĘSTOCHOWIE

PROCEDURY POSTĘPOWANIA W SYTUACJACH PRZEMOCY

ZASADY OGÓLNE

  • Reagujemy na każdy incydent przemocy.
  • Reagujemy w podobny sposób – tworzymy front dorosłych.
  • Reagujemy w sposób przekazujący troskę o dziecko, a nie odrzucenie.
  • Każdą sytuację rozpatrujemy bardzo rzetelnie i gruntownie
  • Jesteśmy konsekwentni w naszych działaniach.
  • W trudnych przypadkach powołujemy nauczycielski zespół interwencyjny.

 

ZASADY SPECYFICZNE

Postępowanie w sytuacji przemocy:

  • Ze sprawcami i ofiarami rozmawiamy osobno.
  • Spisujemy zeznania świadków.
  • Prowadzimy zapis całej interwencji – co się wydarzyło, jakie metody zostały zastosowane, jaki jest rezultat.

Postępowanie wobec sprawców:

  1. Z każdym sprawcą przemocy rozmawiamy osobno (odpowiedzialność indywidualna) – nie organizujemy rozmów grupowych ( zjawisko rozmywania się odpowiedzialności, wstyd, gra).
  2. Prowadzimy systematyczne cykle rozmów – aż do zniknięcia problemu:
  • Rozmowy wyjaśniająco – dyscyplinujące.
  • Rozmowy ostrzegawcze.
  • Rozmowy dyscyplinujące wraz z podpisaniem kontraktu/zobowiązania.
  • Rozmowy rozliczająco – wspierające.
  • Rozmowy wspierające.

Do przemocy między uczniami może dochodzić nie tylko w szkole, lecz także w drodze do i ze szkoły. Względnie nowym zjawiskiem ( dla nauczycieli raczej, nie dla uczniów) jest przemoc – często anonimowa z użyciem elektronicznych środków przekazu ( internet, telefony komórkowe).

Formy przemocy do jakiej dochodzi między uczniami są bardzo różne.

  • fizyczna ( bicie, używanie groźnych narzędzi);
  • materialna (niszczenie przedmiotów, wymuszanie finansowe, rabunki, kradzieże);
  • seksualna (podglądanie, dotykanie bez zgody);
  • wymuszenia (przymuszanie do niechcianych działań, szantaż, zastraszanie, groźby
  • werbalna (poniżanie słowne, wyzwiska, upokarzanie, kpiny
  • relacyjna (ostentacyjne wykluczanie z grupy, rozpowszechnianie fałszywych informacji/ oskarżeń);
  • cyberbulling, stalking, obrażanie, ujawnianie wizerunków bez zgody, ośmieszanie w internecie lub e-mailach).

PROCEDURY POSTĘPOWANIA W TRAKCIE ROZMOWY ZE SPRAWCĄ PRZEMOCY

  1. Opisz krótko, co zaszło (fakty zdarzenia).
  2. Określ swój stosunek do zdarzeń, nazwij swoje uczucia.
  3. Odwołaj się do panujących, zasad, norm.
  4. Przedstaw cel rozmowy.
  5. Wysłuchaj aktywnie relacji ucznia (nazywaj uczucia, zadawaj otwarte pytania, parafrazuj.
  6. Spróbuj wzbudzić empatię u sprawcy).
  7. Pokaż sprawcy wpływ jego zachowania na uczucia i położenie ofiary.
  8. Przypomnij obowiązujące normy, które uczeń przekroczył.
  9. Poszukaj rozwiązań.
  10. Spisz kontrakt z uczniem.
  11. Doceń współpracę i wysiłek ucznia.

PROCEDURY POSTĘPOWANIA W PRZYPADKU  UCZNIA PRZEWLEKLE CHOREGO

  1. Rodzice lub opiekunowie ucznia powiadamiają wychowawcę klasy o problemach zdrowotnych dziecka, przedkładając do wglądu odpowiednią dokumentację medyczną.
  2. Wychowawca informuje o w/w sprawie dyrektora szkoły.
  3. Wychowawca po konsultacji z dyrektorem szkoły zwołuje zespół wychowawczy wszystkich nauczycieli uczących ucznia wraz z pedagogiem i psychologiem szkolnym.
  4. W trakcie spotkania zespołu nauczyciele zostają zapoznani z problemami zdrowotnymi oraz sposobami postępowania z uczniem w sytuacji kryzysowej.
  5. O sytuacji kryzysowej związanej z zagrożeniem zdrowia dziecka niezwłocznie zostają powiadomione służby medyczne oraz rodzice.

PROCEDURY POSTĘPOWANIA W PRZYPADKU DOKONANIA KRADZIEŻY

  1. W przypadku stwierdzenia przez ucznia, że został okradziony, poszkodowany zgłasza ten fakt nauczycielowi, pod którego jest w tym momencie opieką. Nauczyciel sporządza notatkę. Jeśli sytuacja ma miejsce na przerwie, uczeń zgłasza fakt kradzieży wychowawcy (przy nieobecności wychowawców – zespołowi psychologiczno – pedagogicznemu).
  2. Nauczyciel lub wychowawca podejmują działania umożliwiające wyjaśnienie sprawy ( np. rozmowy z uczniami w klasie, prośba o opróżnienie toreb, próba szukania zaginionych rzeczy na terenie szkoły, klasy)
  3. Wychowawca lub zespół psychologiczno – pedagogiczny powiadamia o kradzieży rodziców zarówno ucznia poszkodowanego, jak i sprawcy( jeśli jest znany). Rodzice ucznia poszkodowanego zostają poinformowani o możliwości zgłoszenia sprawy na Policję.
  4. W przypadku wskazania ewentualnych sprawców wychowawca i/lub zespół psychologiczno – pedagogiczny prowadzą rozpoznanie i podejmują odpowiednie działania.
  5. Wobec ucznia – sprawcy zostają wyciągnięte konsekwencje zgodne z zasadami przyznawania punktów ujemnych zawartymi w Statucie Szkoły. Nagana dyrektora, obniżenie oceny z zachowania do nagannej na semestr.

PROCEDURY POSTĘPOWANIA W PRZYPADKU, GDY NAUCZYCIEL PODEJRZEWA, ŻE UCZEŃ POSIADA PRZY SOBIE SUBSTANCJĘ  PRZYPOMINAJĄCĄ NARKOTYK

  1. Nauczyciel w obecności innej osoby (wychowawca, pedagog, dyrektor szkoły, itp.) ma prawo żądać, aby uczeń oddał mu tę substancję, pokazał zawartość torby szkolnej i kieszeni we własnej odzieży, ewentualnie innych przedmiotów budzących podejrzenie, co do ich związku z poszukiwaną substancją. Nauczyciel nie ma prawa samodzielnie wykonywać czynności przeszukiwania odzieży, ani teczki ucznia – jest to czynność zastrzeżona wyłącznie dla Policji.
  2. O swoich spostrzeżeniach informuje dyrektora szkoły oraz rodziców/opiekunów i wzywa ich do natychmiastowego stawiennictwa.
  3. W przypadku, gdy uczeń mimo wezwania, odmawia przekazania nauczycielowi substancji i pokazania zawartości teczki, dyrektor wzywa Policję, która przeszukuje odzież i przedmioty należące do ucznia oraz zabezpiecza znalezioną substancję i zabiera ją do ekspertyzy. Jeżeli uczeń wyda substancję dobrowolnie, nauczyciel po odpowiednim zabezpieczeniu, zobowiązany jest bezzwłocznie przekazać ją do jednostki Policji. Wcześniej próbuje ustalić, w jaki sposób i od kogo uczeń nabył substancję. Całe zdarzenie nauczyciel dokumentuje, sporządza możliwie dokładną notatkę z ustaleń wraz ze swoimi spostrzeżeniami.

PROCEDURY POSTĘPOWANIA W PRZYPADKU, GDY NAUCZYCIEL PODEJRZEWA, ŻE NA TERENIE SZKOŁY ZNAJDUJE SIĘ UCZEŃ BĘDĄCY POD WPŁYWEM ALKOHOLU, NARKOTYKÓW LUB INNYCH ŚRODKÓW ODURZAJĄCYCH

  1. Nauczyciel powiadamia o swoich przypuszczeniach wychowawcę klasy.
  2. Odizolowuje ucznia od reszty klasy, ale ze względów bezpieczeństwa nie pozostawia go samego, stwarza warunki, w których nie będzie zagrożone jego życie ani zdrowie, a w przypadku zagrożenia życia powiadamia odpowiednie służby medyczne.
  3. Zawiadamia o tym fakcie dyrektora szkoły oraz rodziców/opiekunów, których zobowiązuje do niezwłocznego odebrania ucznia ze szkoły. Gdy rodzice/opiekunowie odmówią odebrania dziecka, o pozostawieniu ucznia w szkole, czy przewiezieniu do placówki służby zdrowia albo przekazaniu go do dyspozycji funkcjonariuszom Policji decyduje lekarz, po ustaleniu aktualnego stanu zdrowia ucznia i w porozumieniu z dyrektorem szkoły.
  4. Dyrektor szkoły zawiadamia najbliższą jednostkę Policji, gdy rodzice ucznia będącego pod wpływem alkoholu lub narkotyków odmawiają przyjścia do szkoły, a uczeń jest agresywny, bądź swoim zachowaniem daje powód do zgorszenia albo zagraża życiu lub zdrowiu innych osób. Policja ma możliwość przewiezienia ucznia do izby wytrzeźwień albo do policyjnych pomieszczeń dla osób zatrzymanych na czas niezbędny do wytrzeźwienia (maksymalnie 24 godziny), o fakcie umieszczenia zawiadamia się rodziców/opiekunów oraz Sąd Rodzinny, jeśli uczeń nie ukończył 18 lat.
  5. Jeżeli powtarzają się przypadki, w których uczeń (przed ukończeniem 18 lat) znajduje się pod wpływem alkoholu lub narkotyków na terenie szkoły, to dyrektor szkoły ma obowiązek powiadomienia o tym Policji (specjalista do spraw nieletnich) lub Sądu Rodzinnego.
  6. Spożywanie alkoholu na terenie szkoły przez ucznia, który ukończył 17 lat stanowi wykroczenie z art. 43 ust. 1 z dnia 26 października 1982 roku o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Należy o tym fakcie powiadomić Policję. Dalszy tok postępowania leży w kompetencji tej instytucji.

PROCEDURY POSTĘPOWANIA W PRZYPADKU UZYSKANIA INFORMACJI, ŻE UCZEŃ, KTÓRY NIE UKOŃCZYŁ 18 LAT UŻYWA ALKOHOLU LUB INNYCH ŚRODKÓW W CELU WPROWADZENIA SIĘ W STAN ODURZENIA, BĄDŹ PRZEJAWIA INNE ZACHOWANIA ŚWIADCZĄCE O DEMORALIZACJI.

  1. Nauczyciel powinien przekazać uzyskaną informację wychowawcy klasy.
  2. Wychowawca informuje o fakcie pedagoga/psychologa szkolnego i dyrektora szkoły.
  3. Wychowawca wzywa do szkoły rodziców( opiekunów prawnych) ucznia i przekazuje im uzyskaną informację. Przeprowadza rozmowę z rodzicami oraz z uczniem w ich obecności. W przypadku potwierdzenia informacji, zobowiązuje ucznia do zaniechania negatywnego postępowania. Rodziców zobowiązuje do szczególnego nadzoru na dzieckiem. W toku interwencji profilaktycznej może zaproponować rodzicom skierowanie dziecka do specjalistycznej placówki i udział dziecka w programie terapeutycznym.
  4. Jeżeli rodzice odmawiają współpracy lub nie stawiają się do szkoły, a nadal z wiarygodnych źródeł napływają informacje o przejawach demoralizacji ich dziecka, dyrektor szkoły pisemnie powiadamia o zaistniałej sytuacji Sąd Rodzinny lub Policję ( specjalistę do spraw nieletnich).
  5. W sytuacji, gdy szkoła wykorzysta wszystkie dostępne jej środki oddziaływań wychowawczych (rozmowa z rodzicami, ostrzeżenie ucznia, spotkania z pedagogiem, psychologiem, itp.), a ich zastosowanie nie dają oczekiwanych rezultatów, dyrektor szkoły powiadamia Sąd Rodzinny lub Policji. Dalszy tok postępowania leży w kompetencji tych instytucji.
  6. W przypadku uzyskania informacji o popełnieniu przez ucznia, który ukończył 17 lat, przestępstwa ściganego z urzędu lub jego udziału w działaniach grup przestępczych zgodnie z artykułem 304 par. 2 kodeksu postępowania karnego dyrektor szkoły jako przedstawiciel instytucji jest zobowiązany niezwłocznie zawiadomić o tym Prokuraturę lub Policję.

PROCEDURY POSTĘPOWANIA NAUCZYCIELA ( WYCHOWAWCY) W PRZYPADKU WAGARÓW

  1. Ustnie powiadamia rodziców ucznia przez wychowawcę klasy.
  2. Wychowawca informuje o fakcie pedagoga szkolnego.
  3. Rozmowa z rodzicami uczniem, poinformowanie o konsekwencjach wagarów.
  4. W przypadku niezgłoszenia się rodziców, pisemne powiadomienie opiekunów o nieobecnościach dziecka.
  5. W przypadku kontynuowania przez ucznia wagarów powiadomienie dzielnicowego oraz Sekcji Prewencji Komendy Miejskiej Policji.
  6. Jeżeli zachowanie ucznia nie rokuje poprawy, nie ma współpracy ze strony rodziców Szkoła powiadamia Sąd Rodzinny i Nieletnich.

PROCEDURY POSTĘPOWANIA W PRZYPADKACH NIEOBECNOŚCI UCZNIA W SZKOLE

Nieobecność ucznia na zajęciach mogą uzasadniać tylko:

  • choroba, pobyt w szpitalu, ośrodku rehabilitacyjnym, sanatorium;
  • wizyty lekarskie;
  • badania specjalistyczne;
  • wypadki;
  • zdarzenia losowe;
  • wyjątkowo udział uczniów w działaniach związanych z przynależnością ucznia do zorganizowanych form rozwijania zainteresowań i zdolności np. sportowy, szkoła muzyczna, itp.
  1. Nieobecności ucznia w szkole rodzice/prawni opiekunowie są zobowiązani usprawiedliwić pisemnie z podaniem przyczyny nieobecności do 7 dni po powrocie ucznia do szkoły na zajęcia. Nieobecności usprawiedliwia wychowawca klasy.
  2. Wobec uczniów wagarujących stosuje się działania zgodne z zasadami przyznawania punktów ujemnych zawartymi w Statucie Szkoły I – upomnienie wychowawcy, zapis w zeszycie uwag lub dzienniku elektronicznym, powiadomienie rodziców, podpisanie przez rodziców oświadczenia dotyczącego realizacji obowiązku szkolnego przez dziecko, wychowawcza rozmowa z pedagogiem, spisanie kontraktu z wychowawcą lub z pedagogiem, II – zespół wychowawczy, nagana wychowawcy, III –  powiadomienie instytucji, tj. Sąd, Policja, nagna dyrektora, wszczęcie procedury dotyczącej nierealizowania obowiązku szkolnego przez ucznia
  3. Bieżącą kontrolę spełniania obowiązku szkolnego prowadzą wychowawcy klas, którzy zliczone wyniki frekwencji miesięcznej przekazują do 10 dnia następnego miesiąca pedagogowi szkolnemu.
  4. Wyniki frekwencji miesięcznej monitoruje pedagog i przedstawia dyrektorowi do 15 dnia następnego miesiąca, z wyszczególnieniem uczniów, którzy nie spełniają obowiązku szkolnego.
  5. Przez niespełnienie obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki należy rozumieć nieusprawiedliwioną nieobecność w okresie jednego miesiąca na co najmniej 50% obowiązkowych zajęć edukacyjnych.
  6. Niespełnianie obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki podlega egzekucji w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.

PROCEDURA POSTĘPOWANIA W PRZYPADKU DOKONANIA ZNISZCZENIA

  1. W przypadku faktu dokonania zniszczenia przez ucznia sprawą zajmuje się nauczyciel, któremu zniszczenie zgłoszono lub który był świadkiem zdarzenia. Nauczyciel sporządza notatkę. Jeśli sprawca jest znany przekazuje informację wychowawcy klasy( w sytuacji nieobecności wychowawców – zespołowi psychologiczno – pedagogicznemu). Jeśli sprawca/sprawcy nie są znani –  nauczyciel przekazuje informację zespołowi psychologiczno – pedagogicznemu.
  2. O fakcie zniszczenia powiadamiany jest dyrektor szkoły.
  3. Wychowawca i/lub zespół psychologiczno – pedagogiczny prowadzi wyjaśnienie sprawy, powiadamia rodziców ucznia, który dokona zniszczenia.
  4. Wobec ucznia wyciągamy konsekwencje zgodnie z zasadami przyznawania punktów ujemnych zawartymi w Statucie Szkoły.

I zajście – zapis w zeszycie uwag lub w zeszycie elektronicznym, powiadomienie rodziców, naprawa uszkodzonego sprzętu lub mienia – ( odpowiedzialni rodzice), poniesienie kosztów szkody, obowiązek dokonania dodatkowych czynności na rzecz klasy lub szkoły pod nadzorem rodzica (za szkody spowodowane przez dzieci odpowiadają rodzice) w czasie wolnym od lekcji.

II zajście – obniżenie oceny z zachowania – powtórny akt wandalizmu skutkuje naganą dyrektora.

PROCEDURY INTERWENCJI KRYZYSOWEJ W SYTUACJI ŚMIERCI SAMOBÓJCZEJ DOKONANEJ NA TERENIE SZKOŁY LUB POZA NIĄ

  1. Dyrektor szkoły niezwłocznie kontaktuje się w sytuacji śmierci samobójczej dokonanej na terenie szkoły z: służbami medycznymi, rodzicami, policja, prokuraturą, organem nadzoru pedagogicznego, organem prowadzącym.
  2. Dyrektor szkoły powiadamia rodziców o wydarzeniu. Organizuje i udziela pomocy służbom ratowniczym i policji w przypadku ich działań. Podejmuje decyzję o dalszej organizacji pracy szkoły w danym dniu. Organizuje interwencję grupową dla uczniów i nauczycieli.
  3. Dyrektor szkoły podejmuje następujące działania w sytuacji śmierci samobójczej poza szkołą:

– powiadamia nadzór pedagogiczny, organ prowadzący

– organizuje interwencję w środowisku rówieśniczym ucznia i nauczycieli

PROCEDURY NIEBIESKIEJ KARTY

  1. Dyrektor szkoły i nauczyciele są zobowiązani do reagowania w sytuacji powzięcia uzasadnionego podejrzenia o stosowaniu przemocy w rodzinie ucznia.
  2. Każde niepokojące zachowanie ucznia powinno zostać zweryfikowane przez nauczyciela lub dyrektora szkoły pod kątem ewentualnego stosowania wobec ucznia przemocy w rodzinie.
  3. Aby potwierdzić zasadność występowania przemocy wobec ucznia należy w pierwszej kolejności przeprowadzić rozmowy: z uczniem, z rodzicami ucznia, z jego rówieśnikami oraz z innymi nauczycielami mającymi kontakt z uczniem. Rozmowę z uczniem powinna przeprowadzić osoba najbardziej znana, bliska dziecku, np. wychowawca klasy lub pedagog szkolny.
  4. W przypadku potwierdzenia podejrzeń o stosowanie przemocy wobec ucznia w rodzinie nauczyciel zobowiązany jest bezzwłocznie powiadomić o całej sprawie dyrektora szkoły.
  5. W przypadku potwierdzenia podejrzeń dyrektor szkoły lub nauczyciel zobowiązani są niezwłocznie zawiadomić o tym fakcie policję i prokuratora, w przypadku, gdy stan zdrowia ucznia( lub jego matki, ojca, itp.) tego wymaga – niezwłocznie zorganizować dostęp do pomocy medycznej.
  6. Do wszczęcia procedury „Niebieska Karta” nie jest konieczna pewność występowania przemocy, wystarczy jej uzasadnione podejrzenie.
  7. Wszczęcie procedury równoznaczne jest z wypełnieniem formularza „Niebieska Karta A” przez dyrektora szkoły lub nauczyciela.
  8. „Niebieska Karta A” to formularz zawierający informacje o zgłaszanym przypadku. Formularz zawiera: dane osoby, co do której istnieje podejrzenie, że jest ofiarą przemocy w rodzinie, w tym dotyczące jej stanu zdrowia, dane osoby podejrzanej o stosowanie przemocy, dane osoby zgłaszającej konkretny przypadek oraz świadków. Wypełnieni formularza „Niebieska Karta A” może nastąpić bez udziału osoby, co do której istnieje podejrzenie, że jest dotknięta przemocą w rodzinie.
  9. W przypadku, gdy ofiarą przemocy rodzinie jest dziecko, wszystkie działania realizowane w związku z procedurą „ Niebieskiej Karty” przeprowadza się w obecności rodzica lub opiekuna prawnego lub faktycznego.
  10. W przypadku, gdy o stosowanie przemocy wobec dziecka podejrzani są jego rodzice, opiekunowie prawni lub faktyczni, to wszystkie działania realizowane w związku z procedurą „Niebieskiej Karty” z udziałem dziecka przeprowadza się w obecności osoby dziecku najbliższej w rozumieniu art. 115 kk.(dziadkowie, pełnoletnie rodzeństwo dziecka).
  11. Dyrektor szkoły lub nauczyciel wszczynają procedurę „Niebieskiej Karty” również w przypadku, gdy dotknięty przemocą jest inny dorosły członek rodziny, np. matka ucznia.
  12. Wszczynając procedurę, dyrektor lub nauczyciel zobowiązany jest podjąć działania interwencyjne mające na celu zapewnienie bezpieczeństwa osobie, co do której istnieje podejrzenie, że jest dotknięta przemocą w rodzinie.
  13. W przypadku bezpośredniego zagrożenia życia lub zdrowia dziecka, w związku z przemocą w rodzinie, dyrektor zobowiązany jest do skontaktowania się z pracownikiem socjalnym, który z kolei w takim przypadku ma prawo odebrać dziecko z rodziny i umieścić je u innej, niezamieszkującej wspólnie osoby najbliższej, tj. w przypadku dziecka są to dziadkowie, rodzeństwo lub osoba pozostająca we wspólnym pożyciu lub stosowne instytucje.
  14. Po wypełnieniu formularza „Niebieska Karta A” dyrektor lub nauczyciel wypełniają formularz „Niebieska Karta B”, czyli pouczenie dla osób dotkniętych przemocą w rodzinie
  15. Formularz „Niebieska Karta B” zawiera wykaz czynności, do których ma prawo prokurator w toku postępowania przygotowawczego, wykaz czynności dokonywanych przez bliskich, które są ścigane przez prawo oraz zwięzły opis postępowania w przypadku doświadczenia przemocy w rodzinie, z dołączoną listą instytucji i organizacji, do których można zwrócić się o pomoc.
  16. „Niebieską Kartę B” wręcza się osobie, co do której istnieje podejrzenie, że jest zagrożona przemocą w rodzinie, nie otrzymuje go osoba, wobec której zachodzi podejrzenie, że jest sprawcą przemocy.
  17. Dyrektor szkoły lub nauczyciel zobowiązani są do poinformowania ucznia i jego rodzica (opiekuna lub osoby najbliższej) o możliwości uzyskania pomocy, możliwości podjęcia dalszych działań, mających na celu poprawę sytuacji życiowej (opisanie do jakich instytucji można się zwrócić, gdzie w okolicy się takie znajdują i jaki jest zakres ich działania).
  18. Dyrektor lub nauczyciel zobowiązani są do zdiagnozowania potrzeb dotkniętego przemocą ucznia i wdrożenia działań pomocowych (np. złożenia w imieniu ucznia wniosku o stypendium szkolne, czy dożywianie, zorganizowanie dla ucznia zajęć dydaktyczno – wyrównawczych, powiadomienie pedagoga szkolnego o zaistniałej sytuacji i zorganizowanie uczniowi konsultacji, leczenia w specjalistycznej poradni, itp.).
  19. W zależności od sytuacji dyrektor szkoły lub nauczyciel podejmują decyzję o przeprowadzeniu rozmowy ze sprawcą przemocy na temat konsekwencji jej stosowania i możliwości podjęcia leczenia lub terapii. Rozmowa ze sprawcą przemocy nie jest obowiązkowa.
  20. Po wypełnieniu formularza „Niebieska Karta A” i przekazaniu formularza „Niebieska Karta B” osobie, co do której istnieje podejrzenie, że jest dotknięta przemocą w rodzinie, dyrektor szkoły lub nauczyciel, który wszczął procedurę musi niezwłocznie (nie później, niż w ciągu 7 dni od dnia rozpoczęcia procedury) przekazać wypełniony formularz – „Niebieska Karta A” do przewodniczącego interdyscyplinarnego, przy czym zachowuje dla siebie kopię formularza.
  21. Przewodniczący zespołu interdyscyplinarnego po otrzymaniu formularza „Niebieska Karta A” musi niezwłocznie (nie później niż w ciągu 3 dni od daty jej otrzymania) przekazać go członkom zespołu interdyscyplinarnego lub specjalnie dla danego przypadku powołanej grupy roboczej, w skład której może wejść dany nauczyciel lub dyrektor szkoły.
  22. Zespół interdyscyplinarny powoływany jest przez dyrektora Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej i składa się z przedstawicieli jednostek organizacyjnych pomocy społecznej, komisji rozwiązywania problemów alkoholowych, policji, oświaty, ochrony zdrowia, organizacji pozarządowych.
  23. Zespół interdyscyplinarny ma za zadanie koordynację działań podmiotów wchodzących w jego skład w celu zdiagnozowania problemu przemocy w rodzinie, a następnie podejmowanie działań interwencyjnych w rodzinach dotkniętych przemocą i inicjowanie działań w stosunku do sprawców przemocy.
  24. Dyrektor szkoły i nauczyciele w ramach procedury „Niebieskiej Karty” zobowiązani są do ścisłej współpracy z zespołem interdyscyplinarnym, w szczególności do udzielania pokrzywdzonemu informacji o możliwościach uzyskania pomocy (psychologiczno – pedagogicznej, prawnej, socjalnej) oraz możliwościach podjęcia dalszych działań na rzecz poprawy sytuacji osoby dotkniętej przemocą: prowadzenie rozmowy z osobami, odnośnie których istnieje podejrzenie, że są sprawcami przemocy w rodzinie na temat konsekwencji tego typu postępowania oraz możliwości leczenia i terapii; diagnozowanie sytuacji i potrzeb osób, wobec których istnieje podejrzenie, że są ofiarami przemocy w rodzinie; udzielanie kompleksowych informacji rodzicowi, opiekunowi prawnemu, faktycznemu lub osobie najbliższej o możliwości pomocy psychologicznej, prawnej, socjalnej i pedagogicznej oraz wsparcia rodziny, w tym o formach pomocy dzieciom świadczonych przez instytucje i podmioty w zakresie specjalistycznej pomocy na rzecz osób dotkniętych przemocą w rodzinie.
  25. Zespół interdyscyplinarny wykonuje swoje zadania przede wszystkim za pomocą grup roboczych, które powoływane są doraźnie i specjalnie w celu rozwiązywania problemów związanych z przemocą w rodzinie w indywidualnych przypadkach.
  26. W skład grupy roboczej mogą wchodzić kuratorzy sądowi, przedstawiciele innych podmiotów zajmujących się przeciwdziałaniem przemocy w rodzinie, specjaliści w tej dziedzinie oraz dyrektor lub nauczyciel szkoły.
  27. Do zadań grup roboczych należy opracowywanie i realizacja planu pomocy w indywidualnych przypadkach wystąpienia przemocy w rodzinie, a także monitorowanie sytuacji rodzin dotkniętych przemocą oraz rodzin zagrożonych ich wystąpieniem.
  28. Na posiedzeniu zespołu interdyscyplinarnego lub grupy roboczej, której członkiem może być dyrektor szkoły lub nauczyciel dokonywana jest analiza sytuacji rodziny dotkniętej przemocą i wypełniany jest formularz „Niebieska Karta C”. Posiedzenie odbywa się zwykle z udziałem osoby, co do której istnieje podejrzenie, że jest dotknięta przemocą w rodzinie. Niestawiennictwo tej osoby nie wstrzymuje prac zespołu. Dzieci nie uczestniczą w posiedzeniu.
  29. Formularz „Niebieska Karta C” zawiera: zweryfikowane dane osoby, co do której istnieje podejrzenie, że jest dotknięta przemocą w rodzinie, zweryfikowane dane osoby, co do której istnieje podejrzenie, że stosuje przemoc w rodzinie, diagnozę sytuacji osoby poszkodowanej oraz weryfikację indywidualnych planów pomocy oraz okresową ocenę sytuacji w rodzinie.
  30. Wypełnienie formularza „Niebieska Karta D” następuje w obecności osoby, co do której istnieje podejrzenie, że stosuje przemoc w rodzinie.
  31. Formularz „Niebieska Karta D” zawiera: dane osoby, co do której istnieje podejrzenie, że stosuje przemoc w rodzinie, kwestionariusz dotyczący form stosowanej w rodzinie przemocy, wykaz działań, jakie podjęto wobec osoby, co do której istnieje podejrzenie, że stosuje przemoc w rodzinie, wykaz zobowiązań, których się ta osoba podjęła.
  32. Wszystkie działania związane z procedurą „Niebieskiej Karty” muszą być dokumentowane (dotyczy to również prowadzonych rozmów telefonicznych lub bezpośrednio z różnymi osobami w sprawie podejrzenia o stosowanie przemocy w rodzinie, z których dyrektor szkoły lub nauczyciel sporządza notatkę służbową).
  33. Dyrektor lub nauczyciel zobowiązani są do powtórnego wypełnienia formularza „Niebieska Karta A” w przypadku, gdyby doszło do kolejnego incydentu związanego z przemocą w rodzinie.
  34. Zakończenie procedury „Niebieskiej Karty” następuje w przypadku: ustania przemocy w rodzinie i uzasadnionego przypuszczenia o trwałości tego stanu oraz po zrealizowaniu indywidualnego planu pomocy, rozstrzygnięcia o braku zasadności podejmowania działań.
  35. Zakończenie procedury wymaga udokumentowania (w formie protokołu zawierającego: dane osób, wobec których realizowana była procedura, datę rozpoczęcia i zakończenia procedury, opis działań podjętych w ramach procedury.

PROCEDURY  POSTĘPOWANIA W PRZYPADKU CYBERPRZEMOCY

  1. Powiadomienie rodziców/prawnych opiekunów sprawcy przemocy. Rodzice sprawcy zostają poinformowani o przebiegu zdarzenia i zapoznani z materiałem dowodowym, a także z decyzją w sprawie dalszego postępowania i odjętych przez szkołę środkach dyscyplinarnych wobec ich dziecka.
  2. Ofiara cyberprzemocy – za zgodą rodziców/prawnych opiekunów otrzymuje w szkole pomoc psychologiczno – pedagogiczną udzielaną przez pedagoga lub psychologa szkolnego.
  3. Po zakończeniu interwencji wychowawca wraz z osobą udzielającą pomocy monitorują sytuację ucznia, sprawdzając, czy nie są wobec niego podejmowane dalsze działania przemocy, bądź odwetowe ze strony sprawcy. Rodzice dziecka będącego ofiarą cyberprzemocy zostają poinformowani o problemie i podjętych działaniach szkoły. Pedagog szkolny zobowiązany jest do sporządzenia notatki służbowej z rozmów ze sprawcą, poszkodowanym, ich rodzicami oraz świadkami zdarzenia.
  4. Zabezpieczenie dowodów -wszelkie dowody cyberprzemocy powinny zostać zabezpieczone i zarejestrowane. Należy zanotować datę i czas otrzymania materiału, treść wiadomości oraz, jeśli to możliwe, dane nadawcy (nazwę użytkownika, adres e-mail, numer telefonu komórkowego, itp.) lub adres strony www, na której pojawiły się szkodliwe treści czy profil. Zabezpieczenie dowodów nie tylko ułatwi dalsze postępowanie dostawcy usługi (odnalezienie sprawcy, usunięcie szkodliwych treści z serwisu), ale również stanowi materiał, z którym powinny się zapoznać wszystkie zaangażowane w sprawę osoby: dyrektor i pedagog szkolny, rodzice i policja.

Jak można zarejestrować dowody cyberprzemocy?

  • telefon komórkowy (nie wolno kasować wiadomości, trzeba zapisywać , zarówno te tekstowe, jak też zdjęcia, nagrania z dyktafonu, czy filmy;
  • komunikatory (w niektórych serwisach jest możliwość zapisywania rozmów w tzw. archiwach. Jeżeli nie ma takiej możliwości, można rozmowę skopiować do edytora tekstowego i wydrukować);
  • strona www (można zapisać widok strony przez naciśnięcie klawisza Print Screen, a następnie wykonać operację Wklej w dokumencie Word lub Paint;
  • e-mail (trzeba zapisać wiadomość i to nie tylko treść, ale całą wiadomość, ponieważ może to pomóc w ustaleniu pochodzenia wiadomości).

Uczeń, który dopuszcza się naruszania praw związanych z niewłaściwym korzystaniem z użytkowania różnych technologii komunikacyjnych podlega poniższym konsekwencjom:

Pierwsze zajście

  • rozmowa wychowawcza z pedagogiem;
  • nagana wychowawcy;
  • powiadomienie rodziców;
  • obniżenie oceny z zachowania do nieodpowiedniej lub nagannej ( w zależności od rozmiaru i rangi szkody).

Drugie (ponowne zajście)

  • nagana dyrektora;
  • utrata wszystkich przywilejów ucznia na okres 3 miesięcy.

W konsekwencji poważnych przypadków cyberprzemocy, przebiegających z naruszeniem prawa (np. groźby karalne, propozycje seksualne, publikowanie nielegalnych treści) – Dyrektor powiadamia organy Policji.

PROCEDURY POSTĘPOWANIA W PRZYPADKU AGRESYWNEGO ZACHOWANIA UCZNIA

  1. Nauczyciel lub inny pracownik szkoły, który zauważy przejawy agresywnego zachowania ucznia lub grupy uczniów, powinien: spowodować przerwanie takiego zachowania, poinformować wychowawcę (wychowawców) o zdarzeniu.
  2. Wychowawca:
  • Przeprowadza rozmowę z uczniem (uczniami) w obecności nauczyciela – świadka zdarzenia w celu zidentyfikowania ofiary, agresora, świadka, ocenienia zdarzenia i ustalenia przyczyny zajścia.
  • Sporządza notatkę (opis zdarzenia, osoby uczestniczące, sprawca, poszkodowany, świadkowie).
  • Informuje o zaistniałej sytuacji rodziców (opiekunów) uczniów – uczestnika zdarzenia.
  • Powiadamia instytucje wspierające szkołę w procesie wychowawczym
  • Stosuje wobec agresorów, zgodnie z obowiązującym Statutem Szkoły i rodzajem przewinienia, sankcje w stosunku do agresywnego/agresywnych uczniów.

3.Jeżeli przejawy agresji się powtarzają lub zdarzenie było aktem szczególnie drastycznych zachowań agresywnych (stwarzających zagrożenie dla zdrowia lub życia) – wychowawca:

  • natychmiast powiadamia pedagoga, psychologa szkolnego oraz dyrektora szkoły,
  • ustala w porozumieniu z dyrektorem szkoły oraz pedagogiem (psychologiem) dalsze postępowanie wobec ucznia ( uczniów) oraz zastosowanie dalszych sankcji na podstawie statutu szkoły,
  • przekazuje rodzicom/prawnym opiekunom pisemne lub ustne informacje na temat konsekwencji wynikających ze statutu szkoły.

Procedury obowiązujące w Szkole Podstawowej nr 41 im. Jana Matejki w Częstochowie

1.Procedury postępowania w sytuacjach przemocy

2.Procedury postępowania w trakcie rozmowy ze sprawcą przemocy

3.Procedury postępowania w przypadku  ucznia przewlekle chorego

4 Procedury postępowania w przypadku dokonania kradzieży

5 Procedury postępowania w przypadku gdy nauczyciel podejrzewa, że uczeń posiada przy sobie substancję, przypominającą narkotyk

  1. Procedury postępowania w przypadku, gdy nauczyciel podejrzewa, że na terenie szkoły znajduje się uczeń będący pod wpływem alkoholu, narkotyków lub innych środków odurzających

7.Procedury postępowania w przypadku uzyskania informacji, że uczeń, który nie ukończył 18 lat używa alkoholu lub innych środków w celu wprowadzenia się w stan odurzenia bądź przejawia inne zachowania świadczące o demoralizacji.

8 Procedury postępowanie nauczyciela ( wychowawcy) w przypadku wagarów

  1. Procedury postępowania w przypadkach nieobecności ucznia w szkole

10 Procedura postępowania w przypadku dokonania zniszczenia

11.Procedury interwencji kryzysowej w sytuacji śmierci samobójczej dokonanej na terenie szkoły lub poza nią

  1. Procedury niebieskiej karty
  2. Procedury postępowania w przypadku cyberprzemocy

14.Procedury postępowania w przypadku agresywnego zachowania ucznia

Skip to content
This Website is committed to ensuring digital accessibility for people with disabilitiesWe are continually improving the user experience for everyone, and applying the relevant accessibility standards.
Conformance status