Informacja o sposobie i trybie realizacji zadań szkoły w okresie czasowego ograniczenia jej funkcjonowania

Informacja o sposobie i trybie realizacji zadań szkoły w okresie czasowego ograniczenia jej funkcjonowania

1.Nauczyciele pracują zgodnie z tygodniowym planem zajęć, prowadząc lekcje online, przygotowując i przesyłając materiały dla uczniów, a w ramach 40 godzinnego tygodnia pracy wykonują dodatkowe zadania (np. przygotowanie do lekcji, sprawdzanie prac uczniów, prowadzenie projektów edukacyjnych, samokształcenie, kontakt z uczniami i rodzicami, konsultacje i udzielanie informacji zwrotnej).

2.Podstawą do wypracowania w szkole organizacji pracy i nauki zdalnej jest diagnoza w zakresie dostępu do sprzętu komputerowego oraz Internetu. Ważne jest ustalenie, czy każdy uczeń posiada w miejscu zamieszkania komputer.

3.Dla właściwego funkcjonowania nauczania zdalnego dyrektor szkoły ustala określone rozwiązanie dla danego rodzaju aktywności: wspólne dla całej szkoły rozwiązanie w zakresie platformy do zdalnego nauczania, sposobu komunikacji audio-wideo, przekazywania komunikatów i wiadomości dla rodziców. Nauczanie zdalne może być prowadzone na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej www.epodreczniki.pl, udostępnionej przez Ministerstwo Edukacji Narodowej, na której odwzorowano strukturę klas i oddziałów wszystkich szkół. Platforma ta pozwala na planowanie procesu nauki zdalnej i monitorowanie postępów uczniów, a dzięki wbudowanym modułom komunikacyjnym umożliwia komunikację pomiędzy nauczycielami i uczniami oraz pomiędzy uczniami.

4.W zakresie komunikacji, w tym z rodzicami, podstawowym narzędziem jest dziennik elektroniczny.

5.Przy organizacji zajęć z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość wykorzystane zostaną różne metody pracy zdalnej:

a) metoda synchroniczna– nauczyciel i uczniowie pracują w jednym czasie, np. wideolekcja na platformie, wideochat,

b) metoda asynchroniczna –w różnym czasie, np. nagrania lekcji, prezentacje, linki do materiałów edukacyjnych, dokumenty, filmy dostępne dla uczniów na platformie/w sieci, praca w chmurze,

c) łączenie pracy równoległej z pracą rozłożoną w czasie, np. wykonanie wspólnie miniprojektu, poszukiwanie informacji w celu rozwiązania problemu, a następnie przygotowanie prezentacji efektów wspólnej pracy,

d) w razie potrzeb konsultacje, podczas których nauczyciel jest dostępny online dla uczniów.

6.W przypadku wprowadzenia w życie wariantu C nauczanie zdalne obowiązuje na wszystkich przedmiotach i wszystkich nauczycieli, którzy zobowiązani są do realizowania na bieżąco podstawy programowej.

7.Skoordynowana została dzienna i tygodniowa liczba lekcji prowadzonych w szkole synchronicznie. Dyrektor ustalił limit lekcji prowadzonych w czasie rzeczywistym na poszczególnych etapach edukacyjnych zarówno w tygodniu, jak i w konkretnym dniu, przy uwzględnieniu bezpieczeństwa i higieny pracy przy komputerze (lub innym urządzeniu multimedialnym).

8.Wszyscy nauczyciele zobowiązani są do dostosowania realizowanych programów nauczania i rozkładów materiałów do specyfiki nauczania zdalne.

Obowiązki pracowników w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania szkoły

1.Wychowawca pozostaje w kontakcie z uczniami i rodzicami oraz na bieżąco monitoruje realizację obowiązku szkolnego przez uczniów, sprawdzając ich obecność na zajęciach online. W przypadku nieobecności ustala powód tego zdarzenia.

2.Wychowawca, we współpracy z innymi nauczycielami, ustala poziom zaangażowania uczniów, ich aktywność w trakcie zajęć oraz pomaga w rozwiązywaniu bieżących problemów.

3.Wychowawca, przy wsparciu specjalistów, realizuje program wychowawczo-profilaktyczny. Dostosowuje tematykę zajęć z wychowawcą do pojawiających się problemów związanych ze zdalnym nauczaniem i pandemią.

4.Wychowawca stymuluje kontakt społeczny uczniów poprzez umożliwienie im kontaktu online w określonym czasie, np. po zajęciach obowiązkowych (bez udziału nauczyciela) –po wprowadzeniu ustalonych wspólnie z uczniami i rodzicami zasad kontaktu, które pozwolą zapewnić bezpieczeństwo w Internecie.

5.Wychowawca zapewnia możliwość konsultacji online dla rodziców uczniów (zgodnie z potrzebami)

6.Wychowawca zapewnia możliwość konsultacji online dla rodziców uczniów (zgodnie z potrzebami).

7.Współpracuje z nauczycielem współorganizującym kształcenie specjalne dla uczniów z orzeczeniami.

8.Nauczyciele wspomagający zobowiązani są do skontaktowania się ze swymi podopiecznymi i ich rodzicami (dziennik elektroniczny, poczta elektroniczna, telefon) w celu przekazania dla dzieci wskazówek do pracy, zestawów ćwiczeń itp. Na bieżąco towarzyszą uczniowi i jego rodzicom w nauczaniu na odległość, wspierają ucznia.

Nauczyciele wychowania fizycznego zobowiązani są do opracowania zestawu bezpiecznych ćwiczeń fizycznych dla uczniów, możliwych do wykonania w warunkach domowych; zasad bezpieczeństwa w związku z zagrożeniem koronawirusem. Ćwiczenia powinny wspierać higienę pracy umysłowej uczniów i stanowić element kształcenia naprzemiennego (z użyciem ekranu komputera i bez jego użycia). Materiały te nauczyciele wychowania fizycznego przesyłają zgodnie z zasadami nauczania na odległość. Można dla uczniów wskazać ciekawą stronę internetową, obejrzenie filmu, meczu itp.

9.Nauczyciele bibliotekarze zobowiązani są do przekazania uczniom informacji o ciekawych lekturach, ćwiczeniach związanych z lekturami, książkach audio, itp. Nauczyciele bibliotekarze dostępni są dla uczniów zgodnie z ustalonymi godzinami pracy w sposób stacjonarny lub zdalny (w zależności od decyzji służb sanitarnych). Harmonogram pracy biblioteki jest dostępny na stronie internetowej szkoły.

10.Wychowawcy świetlicy zobowiązani są do przekazania informacji na temat sposobów uniknięcia zarażenia koronawirusem (m.in. wprowadzanych kolejnych zakazów i obowiązków w przestrzeni publicznej); zestawów ciekawych ćwiczeń relaksacyjnych, rozwijających uzdolnienia i zainteresowania, ciekawych propozycji zabaw manualnych i plastycznych itp.

11.Pedagog i psycholog szkolny zajmuje się udzielaniem i koordynowaniem udzielania uczniom i ich rodzicom pomocy, współdziała z dyrektorem w rozwiązywaniu bieżących problemów. W czasie trwania epidemii wsparcie psychologiczne uczniów i ich rodziców ma charakter szczególny i jest niezbędne. Pedagog i psycholog szkolny  dostępny jest dla uczniów i ich rodziców zgodnie z ustalonymi godzinami pracy w sposób stacjonarny lub zdalny (w zależności od decyzji służb sanitarnych). Harmonogram pracy pedagoga jest dostępny na stronie internetowej szkoły.

12.Logopeda przekazuje rodzicom uczniów materiały dotyczące doskonalenia sprawności artykulacyjnej uczniów w zależności od ich potrzeb. Dyrektor może zlecić logopedzie wykonanie innych zadań. Logopeda dostępny jest dla uczniów i ich rodziców zgodnie z ustalonymi godzinami pracy w sposób stacjonarny lub zdalny (w zależności od decyzji służb sanitarnych). Harmonogram pracy logopedy jest dostępny na stronie internetowej szkoły.

13.Nauczyciele ustalają temat lekcji zgodny z realizowanym rozkładem materiału, podają ten temat w materiałach przesyłanych uczniom. Podany uczniom temat nauczyciel ma obowiązek niezwłocznie wpisać do dziennika elektronicznego. Podczas realizacji tematów należy zwrócić uwagę na dostosowanie formy pracy i wymagań do specyfiki nauczania zdalnego.

14.Nauczyciele odnotowują frekwencję uczniów na lekcjach w dzienniku elektronicznym w konsultacji z wychowawcami oddziałów (m.in. przy wykorzystaniu potwierdzenia odbioru materiałów przesyłanych za pomocą poczty elektronicznej, obecności uczniów na zajęciach prowadzonych za pomocą platform edukacyjnych, kontaktu telefonicznego z uczniami i ich rodzicami, informacji zwrotnych, konsultacji, prowadzonego oceniania). Frekwencję nauczyciel ma obowiązek wpisać do dziennika niezwłocznie.

15.Nauczyciel może opracować i przesyłać materiały dla uczniów z domu lub skorzystać ze sprzętu komputerowego w szkole.

16.Każdy nauczyciel, w tym nauczyciel współorganizujący kształcenie specjalne, powinien określić przejrzysty sposób odpowiedzi na pytania zadawane przez uczniów i rodziców za pośrednictwem komunikatora stosowanego przez szkołę –dziennika elektronicznego.

17.Nauczyciele, psychologowie i pedagodzy powinni być dostępni dla uczniów i rodziców online zgodnie z harmonogramem umieszczonym na stronie internetowej szkoły oraz przekazanym rodzicom za pośrednictwem dziennika elektronicznego.

18.Nauczyciele współpracują w zespołach przedmiotowych: ustalają treści kształcenia, które będą realizowane w poszczególnych klasach, i rekomendowany sposób ich realizacji (narzędzia, metody i formy). W razie potrzeby nauczyciele rekomendują dyrektorowi szkoły konieczność modyfikacji szkolnego zestawu programów nauczania.

19.W zakresie metodyki nauczania z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość nauczyciele są ze sobą w stałym kontakcie online, dzielą się doświadczeniami, spostrzeżeniami, współpracują przy tworzeniu materiałów edukacyjnych do pracy zdalnej, dzielą się nimi, wspólnie pracują nad zadaniami domowymi dla uczniów.

20.Nauczyciel tak aranżuje zajęcia, by uczniowie korzystali wzajemne ze swojej wiedzy i umiejętności –praca w parach i grupach, dyskusje, wymiana poglądów.

21.Nauczyciel ma obowiązek wytłumaczyć, omówić i przećwiczyć z uczniami nowe treści i umiejętności. Uczeń ma prawo korzystać z konsultacji, porad i wskazówek nauczyciela w związku z wykonywanymi zadaniami.

22.Nauczyciel dostosowuje narzędzia, metody i formy pracy, które zamierza stosować w zdalnym nauczaniu, do możliwości psychofizycznych uczniów. Przydatny jest kontakt z nauczycielem informatyki, który mógłby wskazać, jakie umiejętności/narzędzia uczniowie powinni już mieć opanowane.

23.W miarę potrzeb i możliwości nauczyciele i specjaliści:

a)opracowują własne materiały dostosowane do potrzeb uczniów, które wynikają z określonej sytuacji,

b)nagrywają filmiki i swoje wypowiedzi wspierające uczniów,

c)udostępniają linki do wartościowych filmów lub materiałów z Internetu,

d)tworzą krzyżówki, quizy online odnoszące się do przeżywanych emocji,

e)organizują zajęcia grupowe i warsztaty z wykorzystaniem programów do telekonferencji.

24.W przypadku gdy nauczyciel nie dysponuje odpowiednim sprzętem komputerowym, łączem internetowym lub nie posiada warunków do realizacji takiego nauczania w warunkach domowych powinien niezwłocznie poinformować o tym fakcie dyrektora szkoły. W takiej sytuacji dyrektor szkoły w miarę możliwości zapewni nauczycielowi sprzęt służbowy lub umożliwi skorzystanie ze sprzętu znajdującego się w budynku szkoły.

25.Jeżeli ktoś z uczniów ma problemy z dostępem do materiałów do zdalnego nauczania, to wychowawca oddziału zobowiązany jest do przekazania do sekretariatu szkoły stosownej informacji oraz przekazania rodzicom ucznia informacji, że możliwe jest pobranie ze szkoły materiałów w formie papierowej po wcześniejszym uzgodnieniu terminu ich odbioru.

26.Wszelkie informacje dotyczące zdalnego nauczania będą publikowane na stronie internetowej szkoły i przesyłane nauczycielom poprzez dziennik elektroniczny lub na adresy ich służbowej poczty elektronicznej. Nauczyciele zobowiązani są do systematycznego zapoznawania się z wiadomościami.

Informacja o sposobie i trybie realizacji lekcji

1.Nauczanie zdalne jest prowadzone w następujący sposób: nauczyciele od dnia wdrożenia w życie wariantu B lub C organizacji pracy szkoły korzystają z platformy edukacyjnej Microsoft Teams, prowadząc lekcje on-line i zamieszczając tam materiały dla ucznia: np. linki, ćwiczenia, karty pracy, notatki.

2.Dyrektor zobowiązuje nauczycieli do równomiernego wykorzystania w nauczaniu zdalnym metod synchronicznych i asynchronicznych.

3.Uczniowie klas I –VIII nie mogą mieć dziennie wszystkich lekcji organizowanych metodami synchronicznymi.

4.Dyrektor zobowiązuje nauczycieli do przeprowadzenia w tygodniu minimalnej następującej ilości lekcji online, przy wykorzystaniu platformy Microsoft Times:

-przedmioty realizowane w wymiarze 5 godzin tygodniowo –min. 3 godziny,

-przedmioty realizowane w wymiarze 3-4 godzin tygodniowo –min. 2godziny,

-przedmioty realizowane w wymiarze 2 godzin tygodniowo –min. 1 godzina,

-przedmioty realizowane w wymiarze 1 godziny tygodniowo –min. 1 godzina (skrócona do 30 min).

5.Nauczyciele zobowiązani są do racjonalnego zadawania zadań, aby nie okazało się, że każdego dnia uczeń ma do wykonania samodzielnie bardzo wiele ćwiczeń.

6.Nauczyciel zobowiązany jest do dostosowania metod i form pracy dla uczniów o szczególnych potrzebach edukacyjnych wynikających z zaleceń zawartych w opiniach i orzeczeniach. Dostosować należy zarówno zakres, objętość przekazywanych materiałów oraz sposób oceniania postępów ucznia.

Monitorowanie postępów uczniów oraz sposób weryfikacji wiedzy i umiejętności

1.Nauczyciele mają obowiązek monitorowania postępów uczniów w nauce zdalnej.

2.Nauczyciele mają obowiązek informowania uczniów i ich rodziców/opiekunów prawnych o osiąganych postępach i uzyskiwanych ocenach w trakcie nauczania zdalnego.

3.Monitorowanie postępów uczniów oraz sposób weryfikacji wiedzy i umiejętności uczniów, w tym również informowanie uczniów lub rodziców o postępach ucznia w nauce, a także uzyskanych przez niego ocenach odbywa się w następujący sposób:

a) oceny zostaną wpisane przez nauczycieli niezwłocznie do dziennika elektronicznego;

b)nauczyciele przekazują informacje na temat ocen podczas konsultacji i pracy zdalnej z uczniami oraz podczas konsultacji z rodzicami uczniów.

Konsultacje -współpraca nauczycieli z uczniami i ich rodzicami

1.Szkoła w ramach nauczania zdalnego organizuje dla uczniów i ich rodziców konsultacje z nauczycielami, pedagogiem, logopedą.

2.Nauczyciele monitorują pracę swoich uczniów, pozostają w stałym kontakcie z uczniem i jego rodzicami.

3.Konsultacje mogą odbywać się online w czasie rzeczywistym lub w czasie odroczonym: na zasadzie kontaktu przez dziennik elektroniczny i/lub poprzez np. komunikatory społecznościowe.

4.Harmonogram konsultacji zostaje udostępniony uczniom i rodzicom poprzez e-dziennik.

5.Pedagog szkolny, nauczyciele bibliotekarze, nauczyciele wspomagający oraz wychowawcy świetlicy zgodnie z obowiązującymi przydziałami we współpracy z wychowawcami monitorują pracę uczniów i udzielają wychowawcom wsparcia.

6.Rodzice i uczniowie mogą zwrócić się do nauczycieli przedmiotów o udzielenie wsparcia w ramach wyznaczonych godzin konsultacji.

7.Rodzice i uczniowie mogą zwrócić się do wychowawców i pedagoga o udzielenie wsparcia w rozwiązywaniu problemów emocjonalnych oraz związanych z obsługą urządzeń technicznych i używanego oprogramowania.

8.Każdy uczeń i jego rodzice mają możliwość konsultacji z nauczycielem prowadzącym zajęcia poprzez wiadomości do nauczyciela w dzienniku elektronicznym.

 

Skip to content
This Website is committed to ensuring digital accessibility for people with disabilitiesWe are continually improving the user experience for everyone, and applying the relevant accessibility standards.
Conformance status